Strategi Toko Tradisional Kawan Kita dalam Meningkatkan Kualitas Layanan Penjualan: Perspektif Etika Bisnis Islam

  • Ummal Khoiriyah Universitas Ibrahimy
Keywords: service quality, islamic business ethic

Abstract

Kawan Kita traditional shop apply several strategies to improve service quality of sales by providing training, education, assessment and communication pattern in the Islamic business ethics perspective. This research is a qualitative research with a descriptive approach that aims to describe strategies in improving service quality and Islamic business ethics perspective. Based on the results of the research, the strategies in improving the service quality in the Islamic business ethics perspective applied in Kawan Kita traditional shop are: human resource management is run well, based on Qur'an and Hadith. Among them is by providing training on Islamic business ethics, evaluating employees, approaching employees directly (hablum minannas), and communicating well and correctly according to Islamic law.

References

Abdurrahman, N. H. (2013). Manajemen Bisnis Syariah dan Kewirausahaan. Bandung: CV. Pustaka Setia.
Akhyadi, A. S. (2015). Pengembangan Sumber Daya Manusia, Bandung: Alfabeta.
Alma, B. (2006). Manajemen Pemasaran dan Pemasaran Jasa. Bandung: Alfabeta.
Anton, M. (1999). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.
Antonio, M. S. (2001). Bank Syari’ah dari Teori ke Praktek. Jakarta: Gema Insani Press.
Badroen, F., dkk. (2007). Etika Bisnis Dalam Islam. Jakarta : Kencana.
Departemen Agama RI. (2007). Al-Quran dan Terjemahnya Special for Woman. Jakarta: Sygma Publishing (Syamil).
Fauziah, I. Y., & Riyadi, A. K. (2014). Prinsip Daasr Ekonomi Islam Perspektif Maqashid Al-Syari’ah. Jakarta : PT. Dhitya Andrebina Agung.
Harahap, S. S. (2011). Etika Bisnis dalam Islam Perspektif Islam. Jakarta: Salemba Empat.
Hardiyansyah. (2011). Kualitas Pelayanan Publik. Jakarta: Alfabeta.
Kaswan. (2012). Managemen Sumber Daya Manusia untuk Keunggulan Bersaing Organisasi. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Maksum, M. A. (2012). Pemikiran Kiai As’ad Tentang Ekonomi Dalam Islam. Sukorejo: Ibrahimy Press.
Mannan. (1992). Ekonomi Islam Terj. Potan Arif Harahap. Jakarta: Intermassa.
Mardani. (2012). Fiqh Ekonomi Syariah: Fiqh Muamalah. Jakarta: Kencana.
Mounir. (2003). Manajemen pelayanan umum di indonesia. Jakarta : PT Aksara.
Muslich. (2007). Bisnis Syari’ah Perspektif Mu’amalah dan Manajemen. Yogyakarta: Unit Penerbit Dan Percetakan Sekolah Tinggi Ilmu Manajemen YKPN, Cet. Ke-1.
Qardawi, Y. (2001). Norma dan Etika Ekonomi Islam, “terj”, Zainal Arifin dan Dahlia Husin. Jakarta: Gema Insani Press.
Ratminto, & W, Atik Septi. (2010). Manajemen Pelayanan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Rivai, V., Nuruddin, A., & Arfa, A. (2012). Fisar. Islamic Business And Economic Ethics. Jakarta: Pt. Bumi Aksara.
Saifullah, M. (2011). Etika Bisnis Islami Dalam Praktek Bisnis Rasulullah. Walisongo, Vol. 19, No.1, Mei.
Setiawan, T. (2003). Muslim di Amerika dan Cina Perjuangan Merengkuh Identitas, Jakarta: Republika.
Sujarweni, W. (2014). Metodologi Penelitian. Yogyakarta: Pustaka Baru Press.
Suma, M. A. (2008). Menggali Akar Mengurai Serta Ekonomi dan Keuangan Islam. Jakarta: Kholam Publishing.
Sutrisno, E. (2009). Manajemen Sumber Daya Manusia. Edisi Pertama, Jakarta: Kencana Prenamedia Group.
Tanzeh, A. (2009). Pengantar Metode Penelitian. Yogyakarta: Teras.
Umar, H. (2001). Strategic Management in Action. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Zamili, M. (2015). Menghindar dari Bias: Praktik Triangulasi dan Kesahihan Riset Kualitatif. Jurnal Lisan Al-Hal, 7(2), 283–384. Retrieved from https://journal.ibrahimy.ac.id/index.php/lisanalhal/article/view/97
Published
2019-04-11
Section
Articles