Implementasi Pembelajaran Berbasis E-learning pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam

  • Anif Rachmawati Universitas Islam Negeri Sunan Ampel
  • Evi Fatimatur Rusydiyah Universitas Islam Negeri Sunan Ampel
Keywords: learning, islamic education, e-learning

Abstract

E-learning has an important role in Islamic Education learning. Students are expected to not only listening to the explanation of the material from the teacher but also playing an active role in learning by applying e-learning. This study aims to analyze the implementation of learning based e-learning in Islamic Education course. The method used in this research was qualitative descriptive. The subject of this study was SMK 8 Surabaya students for the Islamic Education course. The data collection method had been done by interview and documentation. Data analysis had been done by collecting data, reducing data, presenting data, and making conclusions. The results of this study were the researcher found three stages in learning-based e-learning in the Islamic Education course, which is planning stage, implementation stage, and evaluation stage.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abadi, G. F. (2015). Inovasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Berbasis E-Learning. Tasyri’; Jurnal Tarbiyah Dan Syari’ah Islamiyah, 22(2), 127–138. http://ejournal.kopertais4.or.id/madura/index.php/tasyri/article/view/1547
Alimron, A. (2019). Penerapan E-Learning dalam Proses Pembelajaran pada Program Studi PAI Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang. Hayula: Indonesian Journal of Multidisciplinary Islamic Studies, 3(1), 105–120. https://doi.org/10.21009/003.1.06
Arif K., M. (2016). Peranan Pendidikan Agama Islam Dalam Membentuk Sikap Taqwa Anak Di Sekolah Dasar. Publikasi Pendidikan, 6(2). https://doi.org/10.26858/publikan.v6i2.1904
Asiah, N. (2016). Inovasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam melalui. 6(1), 77–101.
Darimi, I. (2017). TEKNOLOGI INFORMASI DAN KOMUNIKASI SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM EFEKTIF. In Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi.
Euis Sofi. (2016). Pembelajaran Berbasis e-learning Pada Mata Pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam Kelas viii Madrasah Tsanawiyah Negeri. Jurnal Penelitian Manajemen Pendidikan, 1(1), 49–64.
Hamdan Husein Batubara. (2016). PENGGUNAAN GOOGLE FORM SEBAGAI ALAT PENILAIAN KINERJA DOSEN DI PRODI PGMI UNISKA MUHAMMAD ARSYAD AL BANJARI . Al-Bidayah Jurnal Pendidikan Dasar Islam.
Hamonangan, T. (2012). Model Pembelajaran Berbasis E-Learning Suatu Tawaran Pembelajaran Masa Kini dan Masa Yang Akan Datang. Pengantar Teknologi Informasi, 1–24. https://jurnal.unimed.ac.id/2012/index.php/gk/article/viewFile/6998/5990
Hanum, N. S. (2013). Keefetifan e-learning sebagai media pembelajaran (studi evaluasi model pembelajaran e-learning SMK Telkom Sandhy Putra Purwokerto). Jurnal Pendidikan Vokasi, 3(1), 90–102. https://doi.org/10.21831/jpv.v3i1.1584
Hardyanto, R. H., & Surjono, H. D. (2016). Pengembangan Dan Implementasi E-Learning Menggunakan Moodle Dan Vicon Untuk Pelajaran Pemrograman Web Di Smk. Jurnal Pendidikan Vokasi, 6(1), 43. https://doi.org/10.21831/jpv.v6i1.6675
Hartanto, W. (2013). Penerapan Sistem E-Learning pada Komunitas Pendidikan Sekolah Rumah (Home Schooling). Jurnal ULTIMA InfoSys, 6(1), 1–18. https://doi.org/10.14421/jpi.2013.22.309-326
Hartanto, W. (2016). Penggunaan E-Learning sebagai Media Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Ekonomi.
Indriani, T. M., Fathoni, T., & Riyana, C. (2018). Implementasi Blended Learning Dalam Program Pendidikan Jarak Jauh Pada Jenjang Pendidikan Menengah Kejuruan. Edutcehnologia, 2(2), 129–139.
Irfan, P. A. (2017). Implementasi E-Learning Berbasis Website SMA Negeri di Kabupaten Lombok Utara. Konferensi Nasional Sistem & Informatika, 6.
Kusmana, A. (2011). E-LEARNING DALAM PEMBELAJARAN. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan. https://doi.org/10.24252/lp.2011v14n1a3
Mohammad Yazdi. (2012). E-learning sebagai Media Pembelajaran Interaktif Berbasis teknologi Informasi. Jurnal Ilmua Foristek.
Muflihah, S. (2018). Penerapan E-Learning Terhadap Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Studi Kasus di SMA Muhammadiyah 2 Yogyakarta. Jurnal Ilmu Tarbiyah, 7(1), 31–46.
Muzid, S., & Munir, M. (2005). Persepsi Mahasiswa Dalam Penerapan e-Learning sebagai Aplikasi Peningkatan Kualitas Pendidikan (Studi Kasus Pada Universitas Islam Indonesia). Seminar Nasional Aplikasi Teknologi Informasi 2005 (SNATI 2005).
Rahmawati, R. N., & Narsa, I. M. (2019). Penggunaan e-learning dengan Technology Acceptance Model (TAM). Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 6(2), 127–136. https://doi.org/10.21831/jitp.v6i2.26232
Ramdani, R., Rahmat, M., & Fakhruddin, A. (2018). Media Pembelajaran E-Learning Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di Sma Laboratorium Percontohan Upi Bandung. TARBAWY : Indonesian Journal of Islamic Education, 5(1), 47. https://doi.org/10.17509/t.v5i1.13332
Rofiq, M. N. (2010). Pembelajaran Kooperatif (Cooperative Learning) Dalam Pengajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Falasifa, 1(1), 1–14.
Rohidin, R. Z., Aulia, R. N., & Fadhil, A. (2015). Model Pembelajaran PAI Berbasis E-Learning (Studi Kasus di SMAN 13 Jakarta). Jurnal Studi Al-Qur’an; Membangun Tradisi Berfikir Qur’ani, 11(2), 114–128. https://doi.org/https://doi.org/10.21009/JSQ.011.2.02
Silahuddin, S. (2015). Penerapan E-Learning dalam Inovasi Pendidikan. CIRCUIT: Jurnal Ilmiah Pendidikan Teknik Elektro, 1(1), 48–59. https://doi.org/10.22373/crc.v1i1.310
Soni, Hafid, A., Hayami, R., Fatma, Y., Wenando, F. A., Amien, J. Al, Fuad, E., Unik, M., Mukhtar, H., & Hasanuddin. (2018). Optimalisasi Pemanfaatan Google Classroom Sebagai Media Pembelajaran Di SMK Negeri 1 Bangkinang. Jurnal Pengabdian Untuk Mu NegeRI, 2(1), 17–20. https://www.researchgate.net/publication/331703602%0AOPTIMALISASI
Sutanta, E. (2014). Konsep dan Implementasi E-learning. Jurnal DASI, STMIK AMIKOM Yogyakarta.
Suyanto, A. H. (2005). MENGENAL E-LEARNING. Technology.
Waryanto, N. H., & Setyaningrum, W. (2014). E-Learning Readiness In Indonesia : A Case Study In Junior High School Yogyakarta. International Seminar on Innovation in Mathematics and Mathematics Education 1st ISIM-MED.
Winarno, W., & Setiawan, J. (2013). Penerapan Sistem E-Learning pada Komunitas Pendidikan Sekolah Rumah (Home Schooling). Jurnal ULTIMA InfoSys. https://doi.org/10.31937/si.v4i1.241
Yunis, R., & Telaumbanua, K. (2017). Pengembangan E-Learning Berbasiskan LMS untuk Sekolah, Studi Kasus SMA/SMK di Sumatera Utara. Jurnal Nasional Teknik Elektro Dan Teknologi Informasi (JNTETI). https://doi.org/10.22146/jnteti.v6i1.291
Yustanti, I., & Novita, D. (2019). Pemanfaatan E-Learning Bagi Para Pendidik Di Era Digital 4 . 0. Prosiding Seminar Nasional.
Published
2020-10-15
How to Cite
Rachmawati, A., & Rusydiyah, E. F. (2020). Implementasi Pembelajaran Berbasis E-learning pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan Islam Indonesia, 5(1), 1-14. https://doi.org/10.35316/jpii.v5i1.223
Section
Articles
Abstract viewed = 2049 times
PDF downloaded = 1447 times PLAGIARISM downloaded = 2326 times