Peran Kepala Madrasah dalam Peningkatan Mutu Pendidikan
Abstract
The actor of head Madrasah improved the quality of education is something very urgent, so the head Madrasah must pay more attention to the process of improving the quality of education. By paying attention to the quality of education, the purpose of education will be achieved, so that with the quality of education will facilitate and succeed the learning process and produce output in accordance with the goals of education. The researcher is using methodology of qualitative approach to phenominological perspectives, so that they can understand and appreciate the role of the Aliyah Al-Barokah Madrasah in improving the quality of education. Some of the ways in which heads of madrasah utilize the support for improving the quality of education are placing teachers according to their competence, using facilities, infrastructure appropriately, well, using the budget efficiently, effectively, engaging the community, streamlining communication with committees, the government, safeguarding, and preserving the surrounding environment, maintaining communication with student guardians While overcoming the obstacles by holding internal meetings twice in two months and approaching community leaders and village heads to use the facilities in the padasan village.
Downloads
References
Arifin, I. (2007). Strategi Kepala Sekolah Gapai Prestasi Juara UKS. Malang: Aditya Media.
Arsyad, A. (2002). Pokok – Pokok Manajemen, Yogyakarta : Pustaka Pelajar.
Arsyad, M. Mencermati Standar Kepala Sekolah, www.pendidikanNetwork.co.id di akses 04 april 2013.
Damayanti, S. (2008). Profesionalisme Kepala Sekolah. (online) Http://Akmudsudrajat.wordpress.com diakses 02 April 2013.
Danim, S. (2005). Visi Baru Manajemen, Dari Unit Birokrasi ke Lembaga Akademik. Jakarta: Bumi Aksara.
Daryanto. (2011). Kepala Sekolah Sebagai Pemimpin pembelajaran. Yogyakarta: Gava Media.
Garton, R, A,. Scholl Leadership and Administration; (important Concept, Case studies and Simolation; Kerper boulevat Dubuque : Wm.C. Browns Publisher).
Hadi, A., & Haryono. (1998). Teknologi Penelitian Pendidikan. Bandung: CV Pustaka Setia.
Haris, A., & Nur, H. (2010). Manajemen Mutu pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Kusnan. (2007). Kemampuan Manajerial Kepala Sekolah dan Impilkasinya Terhadap Kinerja Guru. Jurnal Iqra’.
Ma’mur, J. (2012). Tips Menjadi Kepala Sekolah Profesional. Yogyakarta: Diva Press.
Moleong, L. J. (2002). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Mulyasa, E, (2004). Menjadi Kepala Sekolah Profesional. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Mulyasana, D. (2011). Pendidikan Bermutu dan Berdaya Saing. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Mulyono. (2008). Manajemen Administrasi dan Organisasi Pendidikan. Yogyakarta: Ar-Ruz Media.
Naim, A. (2017). Profesionalisme Kepemimpinan Kepala Sekolah dan Kinerja Guru dalam Peningkatan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Islam Indonesia, 2(1), 108–122. Retrieved from http://ojs.pps-ibrahimy.ac.id/index.php/jpii/article/view/69
Pidarta, M. (2004). Manajemen Pendidikan Indonesia. Jakarta: Rineka Cipta.
Pobert, S. (1976). People and Productivity. New York, McGraw Hill Book Company.
Prama, G. (2006). Inovasi atau Mati; Hanya Untuk Mereka yang Pikirannya Siap Terguncang. Jakarta: Elex Media Komputindo.
Saroni, (2006). Manajemen Sekolah Kiat Menjadi Pendidik Kompeten. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media.
Soetopo, Hendayat, tt, Pengantar Operasional Administrasi Pendidikan. Surabaya: Usaha Nasional.
Som, S. Kepala Sekolah Sebagai The Key Person Madrasah. http://syarnubi. Wordpress. Com di akses tanggal 03 April 2013.
Sudrajat, H. (2005). Manajemen Peningkatan Mutu Berbasis Sekolah (MPMBS). Bandung: CV Cipta Cekas Grafika.
Sugiyono. (2008). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&B. Bandung: Alfabeta.
Sukmadinata, Syaodih, Nana. Dasar- dasar dan Prinsip Mutu Pendidikan. Http: www.yahoo.com. Net. 24 Agustus 2013.
Sulthon, M. (2012). Manajemen Profesi Kependidikan, LPMPK.
Supriadi, O. (2010). Rahasia Sukses Kepala Sekolah. Yogyakarta: Laksbang Pressindo.
Surya. (2003). Percikan Perjuangan Guru. Semarang: Aneka Ilmu.
Suryosubroto, B. (2004). Manajemen Pendidikan di Sekolah. Jakarta: Rineka Cipta.