Utilization of Online Learning Media During the Pandemic Period in Higher Education
Zoom, Google Classroom, and Google Meet
Abstract
This study aims to analyze and describe the use of online learning media (Zoom, Google Classroom, and Google Meet) during the Covid-19 Pandemic at the Tarbiyah Faculty, Universitas Ibrahimy. The advantages and disadvantages of online learning media are studied in-depth to analyze the effectiveness and pandemic phenomena experienced by lecturers, staff, and students. The accuracy of the data was obtained through triangulation techniques and analyzed interpretively to find significant meaning in the development of continuous learning.
References
Astini, N. K. S. (2020). Tantangan Dan Peluang Pemanfaatan Teknologi Informasi Dalam Pembelajaran Online Masa Covid-19. Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(2), 241–255. https://doi.org/10.37329/cetta.v3i2.452
Atikah, R.-, Prihatin, R. T., Hernayati, H., & Misbah, J. (2021). Pemanfaatan Google Classroom Sebagai Media Pembelajaran Di Masa Pandemi Covid-19. JURNAL PETIK, 7(1), 7–18. https://doi.org/10.31980/jpetik.v7i1.988
Dewi, K., Pratisia, T., & Putra, A. K. (2021). Implementasi pemanfaatan google classroom, google meet, dan instagram dalam proses pembelajaran online menuju abad 21. Jurnal Integrasi Dan Harmoni Inovatif Ilmu-Ilmu Sosial, 1(5), 533–541. https://doi.org/10.17977/um063v1i5p533-541
Faseh, U. K., & Gumiandari, S. (2021). Impelementasi Media Daring Dalam Mendukung Pembelajaran di Masa Pendemi. Journal Of Dehasen Educational Review, 1(03), 110–115. https://doi.org/10.33258/jder.v1i03.1221
Gusti, I., & Santika, N. (2020). Optimalisasi Peran Keluarga Dalam Menghadapi Persoalan Covid-19: Sebuah Kajian Literatur. Jurnal Ilmiah Ilmu Sosial, 6(2), 127–137. https://doi.org/10.23887/JIIS.V6I2.28437
Hanifah Salsabila, U., Irna Sari, L., Haibati Lathif, K., Puji Lestari, A., & Ayuning, A. (2020). Peran Teknologi Dalam Pembelajaran Di Masa Pandemi Covid-19. Al-Mutharahah: Jurnal Penelitian Dan Kajian Sosial Keagamaan, 17(2), 188–198. https://doi.org/10.46781/al-mutharahah.v17i2.138
Haqien, D., & Rahman, A. A. (2020). Pemanfaatan Zoom Meeting untuk Proses Pembelajaran pada Masa Pandemi Covid-19. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 5(1). https://doi.org/10.30998/sap.v5i1.6511
Islami, W. N., & Al Ayubi, S. (2020). Konsep Perkuliahan Daring Google Classroom dalam Meningkatkan Interaksi Akademik Di Tengah Pandemi Korona. FIKROH: Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Islam, 13(2), 106–131. https://doi.org/10.37812/fikroh.v13i2.96
Izzatunnisa, L., Suryanda, A., Kholifah, A. S., Loka, C., Pertiwi, P., Goesvita, I., Aghata, P. S., & Anggraeni, S. (2021). Motivasi Belajar Siswa Selama Pandemi dalam Proses Belajar dari Rumah. Jurnal Pendidikan, 9(2), 7–14. https://doi.org/10.36232/PENDIDIKAN.V9I2.811
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2020). Sikapi COVID-19, Kemendikbud Terbitkan Dua Surat Edaran. Surat Edaran. https://www.kemdikbud.go.id/main/blog/2020/03/sikapi-covid19-kemendikbud-terbitkan-dua-surat-edaran
Permata, A., & Bhakti, Y. B. (2020). Keefektifan Virtual Class dengan Google Classroom dalam Pembelajaran Fisika Dimasa Pandemi Covid-19. JIPFRI (Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika Dan Riset Ilmiah), 4(1), 27–33. https://doi.org/10.30599/jipfri.v4i1.669
Pernantah, P. S., Nova, N., & Ramadhani, A. S. (2021). Penggunaan Aplikasi Google Meet dalam Menunjang Keefektifan Belajar Daring Masa Pandemi Covid-19 di SMA Negeri 3 Pekanbaru. Pedagogi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 21(1), 45–50. https://doi.org/10.24036/pedagogi.v21i1.991
Purba, R., Siregar, A., Siahaan, R., Jayanti S., S. E., & Rusmewahni. (2020). Pembelajaran Berbasis Google Classroom, Geoogle Meet dan Zoom Guru SMP Negeri 2 Batubara. BERNAS: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(4), 410–416. https://doi.org/10.31949/jb.v1i4.464
Putro, K. Z., Amri, M. A., Wulandari, N., & Kurniawan, D. (2020). Pola Interaksi Anak dan Orangtua Selama Kebijakan Pembelajaran di Rumah. Fitrah: Journal of Islamic Education, 1(1), 124–140. https://doi.org/10.53802/fitrah.v1i1.12
Sriwahyuni, W. (2019). Analisis Pemanfaatan Media Sosial Dalam Menunjang proses Pembelajaran Siswa SMUN 1 Makassar. Medialog: Jurnal Ilmu Komunikasi., 55(I), 54. http://jurnal-umbuton.ac.id/index.php/Medialog/article/view/155
Sukawati, S. (2021). Pemanfaatan Zoom Meeting dan Google Classroom dalam Mata Kuliah Inovasi Pembelajaran Berbasis Lesson Study. Semantik, 10(1), 45–54. https://doi.org/10.22460/semantik.v10i1.p45-54
Walni, M. (2019). Proses Pembelajaran Masa Pandemi Covid-19 Berbasis Aplikasi Zoom Meeting. 2(1), 1–8. https://osf.io/preprints/y2t3j/
Zamili, M. (2013). Skesta Penelitian Kualitatif dalam Pendidikan. In LISAN AL-HAL: Jurnal Pengembangan Pemikiran dan Kebudayaan (Vol. 7, Issue 1). https://journal.ibrahimy.ac.id/index.php/lisanalhal/article/view/60
Zamili, M. (2021). The education process viewed from the standard-based education paradigm in public schools: a case from Central Java, Indonesia. Management and Entrepreneurship: Trends of Development, 1(15), 127–139. https://doi.org/10.26661/2522-1566/2021-1/15-09
Copyright (c) 2022 Review of Islamic Studies
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.