Implementation of Fiqh Learning in the Perspective of the Book of Ghoyatul Bayan Syarah Zubad Ibnu Ruslan on the Practice of Santri Congregational Prayers

  • Moh. Zamili Fakultas Tarbiyah Universitas Ibrahimy, Indonesia
  • Azi Muhamad Abdul Rouf
  • Bahar Agus Setiawan Fakultas Agama Islam Universitas Muhammadiyah Jember, Indonesia
Keywords: Fiqh Learning, Book of Matan Zubad, Congregational Prayer

Abstract

Congregational prayers for students at the Salafiyah Syafi'iyah Islamic Boarding School are an obligation and a concept that cannot be changed. This study uses a qualitative approach to obtain or reveal the ins and outs of phenomena such as feelings, thought processes, and emotions that are difficult to reveal when using quantitative methods. The data collection techniques are data reduction, data description, and making conclusions. Based on the research results, it can be concluded that: Submission of fiqh material through the book Ghoyatul Bayan Syarah Zubad Ibnu Ruslan is delivered using the wetonan or bandongan method. In addition, this recitation is also carried out Live streaming (online recitation) via YouTube S3 TV and Dakwah Media. The purpose of implementing prayer fiqh material through the book of matan zubad in the Ma'hadul Qur'an Putra hostel is none other than to make it easier for students to understand fiqh material, especially prayer fiqh. Meanwhile, the role of the Zubad matan book is considered sufficient in solving or providing solutions to problems found in congregational prayers.

References

Akbar, A. & I. H. (2018). Metode Pembelajaran Kitab Kuning Di Pondok Pesantren Daarun Nahdhah Thawalib Bangkinang. Al-Fikra: Jurnal Ilmiah Keislaman, 17.
Al-Ramli, M. bin A. (1994). Ghoyatul Bayan Syarah Zubad Ibnu Ruslan. Dar Al-Kotob Al-ilmiyah.
Asmuki & Al Aluf, W. (2018). Pendidikan Karakter Di Pesantren. Edupedia, 2(2).
Asy-syathiri, A. bin ‘umar. (n.d.). Al-Yaqut an-Nafis fi Mazhabi ibn Idris. al-Haramain.
Darussalam, A. (2016). Indahnya Kebersamaan Dengan Shalat Berjamaah. Tafsere, 4(1).
Dhofier, Z. (1982). Tradisi Pesantren: Studi Tentang Pandangan Hidup Kyai. LP3ES.
Faridh, M., & Amrullah, A. (2018). Hukum Mengulang Salat Jamaah dalam Satu Masjid Menurut Empat Mazhab. Journal Of Islamic And Law Studies, 2(1), 94–106.
Hadiawati, L. (2017). Pembinaan Keagamaan Sebagai Upaya Meningkatkan Kesadaran Siswa Melaksanakan Ibadah Salat. Jurnal Pendidikan Universitas Garut , 2(1).
Huda, S. (2018). Shalat Jama’ah Memupuk Nilai Solidaritas. Tadris Jurnal Penelitian Dan Pemikiran Pendidikan Islam, 12(2).
Ibnu Salim al-Kaf, H. I. A. I. M. (n.d.). At-Taqriratu as-Sadidah Fi Masa’ili al-Mufidah. Dar al-‘Ulum al-Islamiyah.
Jauhari, A. A. S. A. dan F. S. (2017). Hubungan Shalat Fardu Berjamaah dengan Kecerdasan Emosional pada Jamaah Mesjid al Jihad Banjarmasin. Jurnal Studia Insania, 5(1).
Kahfi, S. dan A. Y. (2020). Pembahasan Fiqih Wanita Dalam Perspektif Mażhab Syafi’i Di Pondok Pesantren. Tadris: Jurnal Penelitian Dan Pemikiran Pendidikan Islam, 14(1).
Khallaf, A. W. (2010). Ilmu Ushul al-Fiqh. Dar Al-Kutub Al Islamiyah.
Mansir, F. (2021). Analisis Model -Model Pembelajaran Fikih yang Aktual dalam Merespons Isu Sosial di Sekolah dan Madrasah. Ta’dibuna: Jurnal Pendidikan Islam, 10(1).
Muhajir, A. (2018). Membangun Nalar Islam Moderat. TanwirulAfkar.
Muqit, A. (2018). Pendidikan Fikih Multy Madhab di Pesantren: Studi Kasus di Ma’had Aly Salafiyah Syafi’iyah Sukorejo-Situbondo. UIN Sunan Ampel.
Rahman, H. (2022). Increasing Students Learning Outcomes of Fiqih Subject of Class VII MTs Nahdlatul Khairaat Labuan about Salat Berjamaah lesson through Demonstration Method. J-Ceki: Jurnal Cendekia Ilmiah, 1(3).
Sufyan, M. A., Risky, F., Ummah, V. R., & Arifa, Z. (2020). Pengembangan kader ulama dan kontribusinya dalam masyarakat melalui program kajian kitab kuning di era revolusi industri 4.0. لسـانـنـا (LISANUNA): Jurnal Ilmu Bahasa Arab Dan Pembelajarannya, 9(1), 78. https://doi.org/10.22373/ls.v9i1.6734
Syekh, A. K. (2018). Tatacara Pelaksanaan Salat Berjama’ah Berdasarkan Hadis Nabi. Jurnal Ilmiah Al-Mu’ashirah Media Kajian Al-Qur’an Dan Al-Hadits Multi Perspektif, 15(2).
Taufiq, M. H. K. dan N. M. (2021). Keselarasan Huruf Akhir Dalam Kitab Matan Zubad Karya Syekh Ahmad Ruslan Asy-Syafi’i. Hijai-Journal on Arabic Language and Literature, 4(2).
Wahyono, I. (2019). Strategi Kiai Dalam Mensukseskan Pembelajaran Nahwu dan Shorof di Pondok Pesantren Al-Bidayah Tegalbesar Kaliwates Jember. Tarbiyatuna: Kajian Pendidikan Islam, 3(2).
Zamili, M. (2014). Konsep Pembelajaran Seumur Hidup dan Nilai-Nilai Tauhid di Pesantren Sukorejo Situbondo Jawa Timur. Tribakti: Jurnal Pemikiran KeIslaman, 25(1).
Zamili, M. (2017). Riset Kualitatif dalam Pendidikan. RajaGrafindo Persada.
Zarkasi, and T. A. (2019). Implementasi Pembelajaran Fikih Berbasis Multimedia Interaktif Macro-Enabled untuk Meningkatkan Keaktifan Siswa. Syamil: Jurnal Pendidikan Agama Islam (Journal of Islamic Education), 7(2).
Published
2023-01-15
How to Cite
Moh. Zamili, Azi Muhamad Abdul Rouf, & Bahar Agus Setiawan. (2023). Implementation of Fiqh Learning in the Perspective of the Book of Ghoyatul Bayan Syarah Zubad Ibnu Ruslan on the Practice of Santri Congregational Prayers. Review of Islamic Studies, 2(1), 14-20. https://doi.org/10.35316/ris.v2i1.472
Section
Articles
Abstract viewed = 146 times
PDF downloaded = 111 times

Most read articles by the same author(s)