Integrasi Nilai-nilai Multikultural dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI)
Abstract
The existence of various cultures and diversity in society influences changes in the education system which is more directed at the principles of openness (inclusivism) and tolerance. Multicultural Islamic Education is an option in growing harmony and social relations in instilling multicultural values in students. On this basis, this study seeks to describe multicultural values and how to integrate those values into learning. The location of the study was conducted at Sekolah Dasar Taman Harapan in Malang, known as a multicultural school, with qualitative research using a case study research design. The results of the study show that multicultural values that grow and develop in Sekolah Dasar Taman Harapan include tolerance, togetherness, and love for peace. While the integration of multicultural values in Islamic Education learning is carried out through the integration of multicultural values in material, methods and learning media that are based on multicultural values.
Downloads
References
Aly, A. (2015). Studi Deskriptif Tentang Nilai-Nilai Multikultural dalam Pendidikan di Pondok Pesantren Modern Islam Assalaam. Jurnal Ilmiah Pesantren, Volume I,.
Bahri, S. (2017). Internalisasi Nilai-nilai multikulturalisme dengan Pendekatan Aditif dalam Pembelajaran PAI di Sekolah Dasar Taman Harapan. Kuttab, Volume 1,.
Baidhawy, Z. (2005). Pendidikan Agama Berwawasan Multikultural. Jakarta: Erlangga.
Baidhawy, Z. (2014). Pendidikan Agama Islam untuk Mempromosikan Perdamaian dalam Masyarakat Plural. ANALISIS: Jurnal Studi Keislaman, Volume 14,. Retrieved from http://ejournal.radenintan.ac.id/index.php/analisis/article/view/690/585
Banks, J. A. (2010). Multicultural Education: Issues and Perspectives (seventh edition). United States: John Wiley & Sons.
Casram. (2016). Membangun Sikap Toleransi Beragama dalam Masyarakat Plural. Wawasan Jurnal Ilmiah Agama Dan Sosial Budaya, 1, 187-198.
Creswell, W. J. (2015). Penelitian Kualitatif dan Desain Riset: Memilih diantara Lima Pendekatan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Departemen Agama RI. (2015). Al-Quran Terjemahan. Bandung: CV Darus Sunnah.
Farida Hanum dan SIsca Rahmadona. (2010). Implementasi Model Pembelajaran Multikultural di Sekolah Dasar di Propinsi Daerah Istimewa Yogyakarta,. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, VOL. 03, N.
Fitriyah, N. L. (2012). Membangun Pembelajaran Demokratis Berwawasan Multikultural. Madrasah, Vol. 5 No., 50–60.
Ghofur, A. F. M. (2019). Strategi Pengelolaan Kelas Multikultural. Malang: UIN Maliki Press.
Harlock, E. (2005). Developmental Psycologi (A life-Span Approch), fifth edition: Psikologi Perkembangan (Suatu Pendekatan Sepanjang Rentang kehidupan). (.[ed. Ridwan Max Sijabat, Ed.). Jakarta: Erlangga.
Hasan, M. T. (2016). Pendidikan Multikultural Sebagai Opsi Penanggulangan Radikalisme. Malang: Universitas Islam Malang.
Isnaini, M. (2011). Konsep Pendidikan Multikultural dalam Merespon Tantangan Globalisasi.
Kaelan. (2009). Filasafat Pancasila. Yogyakarta: Paradigma.
Majid, A. (2012). Perencanaan Pembelajaran: Mengembangkan Standar Kompetensi Guru. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Masruri. (2016). Pengembangan Model Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI) Berbasis Multikultural dalam Meningkatkan Sikap Toleransi dan Kerukunan Beragama. Malang.
Mukhtar. (2003). Desain Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jakarta: CV. Fifamas.
Mustafida, F. (2013). Kajian Media Pembelajaran Berdasarkan Kecenderungan Gaya Belajar Peserta Didik SD?MI. Madrasah: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, vol 6 No 6.
Mustafida, F. (2019). Pembelajaran Nilai Multikultural dalam Budaya Madrasah di MIN I Kota Malang. Jurnal Pendidikan Multikultural, VOLUME 3 N0 2.
Rahmayani Siregar, dkk. (2018). Nilai-Nilai Pendidikan Multikultural dalam Alquran (Studi Analisis Tafsir Al-Maraghi). Dalam Jurnal online . Vol. 2 No. 2 Juli-Desember 2018. AT-TAZAKKI, 2.
Samuel, C. D. (2010). An Introduction to Multicultural Education From Theory To Practice. America: United State of America.
Sanjaya, W. (2010). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Prenada Media Grup.
Sanusi, A. (2015). Sistem Nilai: Alternatif Wajah-wajah Pendidikan. Bandung: Nuansa Cendika.
Saylor J.G. Dkk. (1981). Curriculum Planning for Better Teaching and Learning (Fourth Edi). Japan: Holt, Rinehart and Winston.
Shaleha, K. (2017). Peranan Metode Bermain Peran dalam Mengembangkan Sosial Emosional Anak Usia Dini. In Prosiding Seminar Nasional Tahunan Fakultas Ilmu Sosial Universitas Negeri Medan. Medan.
Sulhan Ahmad, dan M. I. F. (2013). Reformulasi Model Pembelajaran PAI Berbasis Multikultural melalui Paradigma Kritis Partisipatoris (Studi Multikasus di MA dan SMA Lombok Barat. Jurnal Penelitian Keislaman, Vol. 9, No.
Suryana, Y. dan R. (2015). Pendididikan Multikultural (suatu upaya penguat jati diri bangsa konsep-prinsip-implementasi. Bandung: IKAPI.
Zubaedi. (2011). Desain Pendidikan Karakter: Konsep dan Aplikasinya Dalam Lembaga Pendidikan (1st ed.). Jakarta: Kencana Prenada Media Group.