Higher Education Policy Analysis: the Transformation of IAIN to UIN for the Period 2002-2017 in the Ministry of Religious Affairs of the Republic of Indonesia
Abstract
This article examines the transformation policy of IAIN to UIN by the Directorate of Islamic Religious Higher Education (Dit. Diktis) of the Directorate General of Islamic Education (Ditjen Pendis) of the Ministry of Religious Affairs (Kemenag) of the Republic of Indonesia. Specifically, this article describes in depth the background and policy objectives of Dit. Diktis in the transformation of IAIN to UIN; and the implementation of the transformation policy of IAIN to UIN at Dit. Diktis of the Ministry of Religious Affairs from 2002 to 2017. This study used a qualitative method with the type of case study research. Data collection techniques consist of observation method, in-depth interview, and documentation. While data analysis techniques include: data reduction, data presentation, verification, and concluding. Checking the validity of the data consists of credibility, transferability, dependability, and confirmability. The results of this study found that the basic policy formulation for the transformation of IAIN to UIN occurred in different contexts and situations for three periods. They are: 1) the first period, 2002-2005 (6 UIN), 2) the second period, 2013-2015 (5 UIN), and 3) The third period, 2017 (6 UIN).
Downloads
References
Azra, Azyumardi (1999). Studi-studi Agama di Perguruan Tinggi Agama Islam Negeri, dalam Pendidikan Islam. Jakarta: Logos, 1999
Corbin, Juliet & Anselm Strauss (2003) Basic of qualitative Research, Grounded Theory Procedures and Techniques, terj. M. Shodiq Yogyakarta : Pustaka Pelajar
Creswell, John W. (2010). Research Design: Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif, dan Mixed, .Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Devine, F. Qualitative Analysis, in D. Marsh and G. Stoker (eds) (1995) Theories and Methods in Political Sience. London: Macmillan
Direktorat Jenderal Pendidikan Islam, (2019) Rencana Strategis Direktorat Jenderal Pendidikan Islam Tahun 2015 – 2019
Direktorat Pendidikan Tinggi Keagamaan Islam, (2015) Pedoman Integrasi Ilmu di Perguruan Tinggi Keagamaan Islam (Jakarta: Diktis, 2019), Lihat juga, Direktorat Pendidikan Tinggi Islam, Grand Desain Transformasi Keagamaan Pendidikan Islam 2015-2034. Jakarta: Diktis
Direktorat Pendidikan Tinggi Keagamaan Islam, (2019) Pedoman Integrasi Ilmu di Perguruan Tinggi Keagamaan Islam. Jakarta: Diktis
Direktorat Pendidikan Tinggi Keagamaan Islam, (2019).Pedoman Implementasi Integrasi Ilmu di Perguruan Tinggi Keagamaan Islam, (Jakarta: DIKTIS, 2019), xvii.
Dunn, William N.(2002) Analisis Kebijakan Publik (Yogyakarta: Gadjah Mada University Press
Dye, Thomas R. (2018) Understanding Public Policy (Singapore: Lougman, 2001). Juga membuka laman dalam http://ketyawitaradya.wordpress.com/2010/01/26/ tinjauan-teoritis-implementasi- kebijakan-publik/(diakses 21 Januari 2018).
Fatah, Nanang. (2013). Analisis Kebijakan Pendidikan. Bandung: Remaja Rosda Karya
Hasbullah, H. M. (2015). Kebijakan Pendidikan dalam Prespektif Teori, Aplikasi dan Kondisi Objektif Pendidikan di Indonesia . Jakarta: Rajawali Press, 2015
Idris Tunru, Muh. (2009) STAIN/IAIN Menuju UIN (Perspektif Pemikiran Pendidikan A. Malik Fadjar). Jurnal ilmiah Iqra’. DOI: http://dx.doi.org/10.30984/jii.v3i1.547
Irianto, Yoyon Bahtiar. (2011). Kebijakan Pembaharuan Pendidikan; Konsep, Teori, dan Model. Jakarta: Raja Grafindo Persada
Juhaya, S, Praja,(2002) . Filsafat dan Metodologi Ilmu dalam Islam. Jakarta: TERAJU
Kamaruddin, Amin, (2006) Quo Vadis Islamic Studies in Indonesia?; Current Trends and Future Challenges. Makassar: PPs UIN Alauddin .
Kamus Besar Bahasa Indonesia, “transformasi” https://kbbi.web.id/transformasi diakses 28 Juni 2019.
Keputusan Direktur Jenderal Pendidikan Islam Nomor 3389 Tahun 2013 tentang Penamaan Perguruan Tinggi Agama Islam Fakultas dan Jurusan pada Perguruan Tinggi Agama Islam,
KMA Nomor 394 tahun 2003 tentang Pedoman Pendirian Perguruan Tinggi Agama,
Miles, Mattew B. A. dan Michael Hurbermen (2011). Manajemen Data dan Metode Analisis dalam Norman K. Denzin dan Yvonna S. Licoln, Handbook of Qualitatif research, terj
Minhaji, Akh. (2002). Transformasi IAIN Menuju UIN, Sebuah Pengantar, Menyatukan Kembali Ilmu-Ilmu Agama dan Umum, Upaya Mempertemukan Epistemologi Islam dan Umum. Yogyakarta: Suka Press IAIN Sunan Kalijaga.
Moleong, Lexi J. (2014). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya
Munadi, Munadi, dan Kusmana, (2002) Proses Perubahan IAIN menjadi UIN Syarif Hidayatullah Jakarta, Ciputat: Jakarta UIN Press
Nata, Abuddin (2010) Manajemen Pendidikan, (Jakarta : Kencana Prenada Media Group, 2010.
Nata, Abuddin. (2003).Manajemen Pendidikan. Jakarta: Prenada Media
Nata, Abudin. (2001). Sejarah Pertumbuhan dan Perkembangan Lembaga-lembaga Pendidikan Islam di Indonesia. Jakarta: PT Grasindo, 2001
PMA Nomor 15 tahun (2014), tentang Perubahan Bentuk Perguruan Tinggi Keagamaan di Lingkungan Kementerian Agama RI.
Sagala, Syaiful. (2008). Administrasi Pendidikan Kontemporer. Bandung: Alfabeta.
Sugiono,(2007), Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta,
Suradi, Ahmad, (2018) Analisis Format Ideal Transformasi Institut Menuju Universitas di PTKIN, Vol. 3 No. 1 (2018): Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah DOI: https://doi.org/10.25299/althariqah.2018.vol3(1).1205
Suwito, (2019). Menulis Gagasan Mempercepat Keberhasilan (Alih Status IAIN menjadi UIN Syarif Hidayatullah Jakarta 2002. Tangerang Selatan, YPM, 2019
Syafiie, Inu Kencana. (2005). Pengantar Ilmu Pemerintahan. Bandung: Refika Aditama
Tangkilisan, (2003)The Policy-Making Process. Engleword Cliffs: Prentice Hall
Tibi, Bassam. (1991). Islam and the Cultural Accommodation of Social Change. Boulder:
Tilaar, Riant Nugroho dan H.A.R (2009) Kebijakan Pendidikan: Pengantar untuk Memahami Kebijakan Pendidikan sebagai Kebijakan Publik .Yogyakarta: Pustaka Pelajar
Tood Landman, (2003). Issues and Methods in comparative Politics: An Introduction London: Routledge
Zamili, M. (2017). Riset Kualitatif dalam Pendidikan: Teori dan Praktik (1st ed.). RajaGrafindo Persada.
Copyright (c) 2021 Jurnal Pendidikan Islam Indonesia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.