Pengaruh Motivasi dan Kompetensi Guru Terhadap Kinerja Guru Sekolah dan Madrasah di Lingkungan Pondok Pesantren Salafiyah Syafi’iyah Sukorejo

  • Moh. Hafid Institut Agama Islam Ibrahimy Situbondo
Keywords: motivasi, kompetensi dan kinerja

Abstract

This research was carried out at schools in Salafiyah Syafi’iyah Boarding School Situbondo with the population of 648 teachers, while the sample of 87 teachers used in this study. This research is a quantitative research, using multiple regression approach by SPSS 16 for windows. The results of this study are (1) Effect of teacher motivation (X1) on teacher performance (Y) obtained Fcalculate 4.906 and sig. (p) 0.029. That p value less than significance value a = 0,05 on the degree of freedom (df) = N – 2 = 87 – 2 = 85, table value on p value 95% (5% significance) is 1,697; (2) Effect of teacher competency (X2) on teacher performance (Y) obtained Fcalculate 1,118 and sig. (p) 0.000. Based on the probability value of X1 : p = 0,000 because of p < 0.05 so that Ho is rejected. It means that teacher motivation is affect on teacher performance. Based on the probability value of X2 : p = 0,032 because of p <0.05 so that Ho is rejected. This also means that teacher competency is affect on teacher performance.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Akdon. (2006). Strategic management for educational management. Bandung: Alfabeta.
Al-Hamdani, H. M., & Djaswidi. (2005). Pengembanngan kepemimpinan transformasional pada lembaga pendidikan Islam. Bandung: Nuansa Aulia.
Allen, G. (2002). Supervision. Texas: Ronjon Pulishing, Inc.
Arsyad, A. (2003). Pokok-pokok manajemen. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
As-Suwaidan, T. M. (2005). Melahirkan pemimpin masa depan. Jakarta: Gema Insani.
Darmaningtyas. (2004). Pendidikan yang memiskinkan. Yogyakarta: Galang Press.
Depdiknas, (2001). Manajemen peningkatan mutu berbasis sekolah, Buku I konsep dan pelaksanaan. Jakarta: Dirjen Pendidikan Dasar dan Menengah.
Gomes, F. C. (2000). Manajemen sumber daya manusia. Yogyakarta: Andi offset.
Good, T. L., & Brophy, J. E. (1990). Educational psychology: A realistic approach. New York: Longman.
Hamzah, U. (2007). Teori motivasi dan pengukurannya. Jakarta: Bumi Aksara
Harold K., & Heinz, W. (1997). Management ninth edition. New York: McGraw Hill Book Company.
Hasibuan, M. S. (1997). Manajemen sumber daya manusia dan kunci keberhasilan. Jakarta: CV. Haji Mas Agung.
Hoy, W. K., & Miskel, G. C. (2001). Educational administration theory, research, and practice. Singapore: Mc, Graw Hill.
Husaini U., & Akbar, P. S. (2000). Metodologi penelitian sosial. Jakarta: Bumi Aksara.
Jalal, F. (2001). Reformasi pendidikan dalam konteks otonomi daerah. Yogyakarta: Adicita Karya Nusa.
Khozin. (2006). Manajemen pemberdayaan madrasah. Malang: UMM Press.
Mangkunegara, A. A. (2000). Manajemen sumber daya manusia perusahaan. Bandung: PT. Remaja Rosda Karya.
McClelland, D. C. (1961). The achieving society. New Jersey: Van Nostrand Reinhold.
Mulyasa, E. (2006). Menjadi kepala sekolah profesional. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Mulyasa, E. (2007). Standar Kompetensi dan sertifikasi guru. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya Offset.
Nurdin, S. (2005). Guru profesional dan implementasi kurikulum. Ciputat: PT. Ciputat Press.
Nursisto. (2002). Peningkatan prestasi sekolah menengah. Yogyakarta: Insan Cendikia.
Purwanto, M. N. (1998). Psikologi pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Ramayulis. (2005). Metodologi pendidikan agama Islam. Jakarta: Kalam Mulia.
Ramly, A. T. (2006). Pumping student. Tangerang: PT. Kawan Pustaka
Riduan. (2006). Metode dan teknik menyusun tesis. Bandung: Alfabeta.
Robbins, S. P. (1989). Organizational behavioral: Concepts, controversies, and aplication. Englewood Cliffs: Prentice-Hall International, Inc.
Sagala, S. (2009). Manajemen strategik dalam peningkatan mutu pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Samani, M. dkk. (2006). Mengenal sertifikasi guru di Indonesia. Surabaya: SIC dan APPI
Sardiman. (2001). Interaksi dan motivasi belajar. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Siagian, S. P. (1989). Organisasi kepemimpinan dan perilaku organisasi. Cetakan kelima, Jakarta: PT Haji Mas Agung.
Siagian, S. P. (1995). Pengembangan sumber daya manusia. Jakarta: PT. Gunung Agung.
Siagian, S. P. (2002). Kiat meningkatkan produktivitas kerja. Jakarta: PT. Rineka Cipta.
Suderadjat, H. (2005). Manajemen peningkatan mutu berbasis sekolah. Bandung: CV Cipta Cekas.
Sugiyono. (2006). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif dan R & D. Bandung: Alfabeta.
Sukarno, A. (2006). Pelayanan dan model pembelajaran anak berkesulitan belajar. Surakarta: Sebelas Maret University Press.
Sukmadinata, N. S. (1980). Pengembangan kurikulum teori dan praktek. Bandung: Remaja Rosda Karya.
Suparlan. (2005). Menjadi guru efektif. Yogyakarta: Hikayat Publishing.
Suparlan. (2006). Guru sebagai profesi. Yogyakarta: Hikayat Publishing.
Suparno, P. (2005). Guru Demokrasi di era reformasi pendidikan. Jakrta: PT. Grasindo.
Supriyadi, G., & Guno, T. (2006). Budaya kerja organisasi pemerintah. Lembaga Administrasi RI.
Thoha, M. (2005). Perilaku organisasi konsep dasar dan aplikasinya. Jakarta: Raja Grasindo
Undang-undang RI No. 14 Tahun 2005. tentang guru dan dosen. (2006). Jakarta: Cemerlang
Usman, M. U. (2002). Menjadi guru profesional. Bandung: Remaja Rosda Karya.
Veithzal. (2004). Kepemimpinan dan perilaku organisasi. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Wahosumidjo. (1999). Kepemimpinan kepala sekolah tinjauan teoritik dan permasalahannya. Jakarta: Raja Grasindo Persada.
Published
2017-04-02
How to Cite
Hafid, M. (2017). Pengaruh Motivasi dan Kompetensi Guru Terhadap Kinerja Guru Sekolah dan Madrasah di Lingkungan Pondok Pesantren Salafiyah Syafi’iyah Sukorejo. Jurnal Pendidikan Islam Indonesia, 1(2), 293-314. https://doi.org/10.35316/jpii.v1i2.55
Abstract viewed = 2968 times
PDF downloaded = 3015 times