Pengembangan Buku Ajar Ushul Fiqh Al-Waraqat Kelas VII di MTS Ibrahimy Sukorejo Situbondo
Abstract
The textbook of ushul fiqh al-Waraqat was developed by following the steps of Borg and Gall. In the initial phase, the development was carried out at MTs Salafiyah Syafi'iyah through four stages, namely are needs analysis, Initial product design, Expert validation, and Revision. The advantage of this product development is that provides convenience to students by displaying many addition applicable examples; the updated form of printed textbooks, presentation of material, material content and concept map methods used to develop the textbook of ushul fikih al-Waraqāt. The limitations are the impact that can encourage students do not try and think hard to understand a complicated book; this textbook is still not entering the product testing phase to say it is ready to use.
Downloads
References
Abidin P. Peningkatan Kualitas Pembelajaran Guru Fisika melalui Teknik Peta Konsep, Jurnal Forum Pendidikan, FKIP Universitas Sriwijaya Palembang, Tahun. No. 1, (September 2002), h. 3
Ahmadi, Iif & Amri, S. (2011). Paikem Gembrot, Sebuah Analisis Teoritis, Konseptual dan Praktis. Jakarta: Prestasi Pustaka Publisher
Aryulina, D. (2002) Perbaikan Bimbingan PPL Dengan Menerapkan Teknik Peta Konsep, Palembang: Jurnal Forum Pendidikan FKPI Universitas Sriwijaya, 2002), no. 2, h. 99.
Azra, A. (2002). Paradigma Baru Pendidikan Nasional: Rekonstruksi dan Demokratisasi. Jakarta: PT Kompas Media Nusantara
Buzan, T. (2009). Buku Pintar Mind Map. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.
Dahar, R. W. (1996) Teori-teori Belajar. Jakarta: PT. Erlangga
DePorter, B. dkk, “Quantum Teaching: Mempraktikkan Quantum Learning di Ruang-ruang Kelas, (Bandung: PT. Mizan Pustaka, 2007)
Ginawan, S. (2009). Pengembangan penulisan Buku Ajar Dalam Program TOT Penulisan Karya Ilmiah. Jakarta: Widyaswara.
Hitti, P. K. (2013). History of The Arabs. Terj. Yasin, R. Cecep Lukman. Jakarta: Serambi Ilmu Semesta.
Jalaluddin. (2011). Filsafat Pendidikan Islam; Telaah Sejarah dan Pemikirannya. Jakarta: Kalam Mulia.
Kadir, Efektifitas Strategi Peta Konsep Dalam Pembelajaran Sains dan Matematika, dalam Http//jurnal Pendidikan dan kebudayaan.
Kurinasih, I. (2014). Implementasi Kurikulum 2013; Konsep dan Penerapan. Surabaya: Kata Pena
Mudlofir, A & Ahmad, M.(2009). Pengembangan Kurikulum dan Bahan Ajar. Surabaya: PT. Revka Petra Media
Mundir. (2017). Penerapan Pendekatan Saintifik dan Normatif dalam Pembelajaran Aqidah Akhlak di Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Pendidikan Islam Indonesia, 1(2), 193–204. Retrieved from http://ojs.pps-ibrahimy.ac.id/index.php/jpii/article/view/24
Nasution, Teknologi Pendidikan, (Jakarta: Bumi Aksara, 2008), h. 103
Norizan, “Strategi Mengajar Sains Menggunakan Peta konsep”, diakses pada 19 Agustus 2017 dalam http://www.geocities.com/norizan/strategi.htm.
Paulina Pannen, Konstruktivisme dalam Pembelajaran, (Jakarta: Pusat Antara, 2001), h. 119.
Plotnic, E. “Concept Mapping: A graphical Sytem For Understanding The Relationship”. 2006. Dalam http:/www.ericdiggest.org/2001-1/concept html 12 Oktober 2010
Rachmawatti. (2004). Buku Ajar Dalam Program TOT Penulisan Karya Ilmiah, Jakarta.
Roqib, M (2009). Ilmu Pendidikan Islam. Yogyakarta: LkiS
Setyanigrum, Y. (2013). Desain Pembelajaran; Berbasis Pencapaian Kompetensi, Panduan Merancang pembelajaran untuk mendukung Implementasi Kurikulum 2013. Jakarta: Prestasi Pustaka Publisher.
Sholahuddin, A. (2002) “Implemenasi Teori Ausebel Pada Pembeljaran Senyawa Karbon”, dalam jurnal pendidikan dan kebudayaaan, jakarta, No. 039, Tahun ke -8 November
Sukmadinata, N. S. (2014). Pengembangan Kurikulum Teori dan Praktik. cet ke-XVII. Bandung: PT Remaja Rosdakarya
Zaini, H. (2004) Strategi Pembelajaran Aktif. Yogyakarta: IAIN Sunan Kalijaga.