Otak dan Akal dalam Kajian Al-Quran dan Neurosains
Abstract
Humans are the perfect creation of Allah SWT. It lies within their mind. Moreover, they also have the brain as a control center for all human activities. This article aims to explain the concepts of al-quran and neuroscience as well as the study of the brain and mind in al-quran and neuroscience. The approach used was qualitative of Creswell model library research. Data sources were obtained from the literature in the fields of the brain and mind, al-quran and neuroscience. Data collection techniques had used Sugiyono model. The data analysis technique had used Moleong analysis model. The results of this study indicated that if humans use their brains and mind to think properly and correctly, they would be able to provide and to create new ideas in solving various problems. After humans are even more aware, they would increase the faith and devotion to Allah.
Downloads
References
Alam, N. A. R. (2015). Pandangan Al-Ghazali Mengenai Pendidikan Akliah (Tinjauan Teoretis dan Filosofis). Jurnal Pendidikan Agama Islam (Journal of Islamic Education Studies), 3(2), 351–367. https://doi.org/10.15642/jpai.2015.3.2.346-367
Ardiyanti, A. D. (2020). Perspektif Al- Qur ’ an tentang Sel Saraf dalam Kajian Integrasi Agama dan Sains. Prosding Konferensi Integrasi Interkoneksi Islam Dan Sains, 2, 61–63.
Arizal, A. S., Fatkhia, A. R., Humairah, C. Z. L., Sugianto, A., Umar, M. A., & Yulia, I. (2019). Pendidikan Akidah Akhlak Dengan Metode Brain Based Learning. BELAJEA: Jurnal Pendidikan Islam, 4(1), 61. https://doi.org/10.29240/belajea.v4i1.767
Askar. (2006). Potensi Dan Kekuatan Keerdasan Pada Manusia (IQ, EQ, SQ) Dan Kaitannya Dengan Wahyu. Jurnal Hunafa, 3(3), 217–221.
Chofsatun, Aziza, M. L. N., & Jumiati, W. (2019). Neuroanatomi Dan Aplikasi Pembelajaran Anak Usia Dini. Jurnal Qurroti : Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(2), 72–85.
Hanafi, I. (2016). Neurosains-Spiritualitas dan Pengembangan Potensi Kreatif. An-Nuha, 3(1), 23–38.
Handayani, A. B., & Suyadi. (2019). Relevansi Konsep Akal Bertingkat Ibnu Sina Dalam Pendidikan Islam Di Era Milenial. Ta’dibuna: Jurnal Pendidikan Islam, 8(2), 225. https://doi.org/10.32832/tadibuna.v8i2.2034
Hodri, H. (2015). Penafsiran Akal dalam al-Qur’an. Mutawatir, 3(1), 1. https://doi.org/10.15642/mutawatir.2013.3.1.1-24
Husein, A. Al, Ertanti, D., Wahyudin, M., Sukmawati, M., Setyawan, R. J., & Krisnawati, R. (2018). Otak Rasional dan Otak Intuitif Dalam Pendidikan Islam. Dirāsāt: Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Islam, 4(2), 194–206.
Iqbal, M., Kafi, A., Hanum, S., Negeri, I., & Kalijaga, S. (2020). Pendidikan Kecerdasan Intelektual Berbasis Al-Qur’an. AL-HIKMAH : Jurnal Pendidikan Dan Pendidikan Agama Islam, 2(1), 98–107.
Ismail, M. (2014). Konsep Berpikir Dalam Al-Qur’an Dan Implikasinya Terhadap Pendidikan Akhlak. Ta’dib, XIX(02), 291–312.
Juliani, W. I., Sabili, A. R., & Suyadi. (2020). Tafsir Ayat-Ayat Neurosains Dan Implikasinya Bagi Pengembangan Higher Order Thinking (HOT) Dalam Pendidikan Islam. MUADDIB: Studi Kependidikan Dan Keislaman, 10(01), 84–96.
Kasno. (2019). Aql dan Otak dalam Kajian Neurosains dan Implikasinya Pendekatan Saintifik dalam Pendidikan Islam. MUADDIB: Studi Kependidikan Dan Keislaman, 09(02), 154–177.
Noor, F. A. (2018). Otak Dan Akal Dalam Ayat-Ayat Neurosains. Manarul Qur’an: Jurnal Ilmiah Studi Islam, 18(1), 115–140. https://doi.org/10.32699/mq.v18i1.934
Nurjanah, A. F. (2018). Konsep ’Aql Dalam Al-Qur’an Dan Neurosains. Nazhruna: Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 276–293. https://doi.org/10.31538/nzh.v1i2.83
Pebrian, R., Istiqomah, N., & Mutoharoh, S. (2018). Spiritualitas, Doa Dan Prestasi Belajar. BELAJEA: Jurnal Pendidikan Islam, 3(02), 125. https://doi.org/10.29240/belajea.v3i2.652
Purnomo, S. (2019). Otak Rasional Dan Otak Intuitif Dalam Pendidikan Islam. Jurnal MUDARRISUNA Vol., 9(2), 265–276. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.22373/jm.v9i2.4211 OTAK
Rais, A., Handayani, A. B., & Suyadi. (2019). Pengembangan Kecerdasan Spiritual Dalam Pendidikan Islam Dengan Pendekatan Neurosains. Muaddib : Studi Kependidikan Dan Keislaman, 09(02), 131. https://doi.org/10.24269/muaddib.v1i2.1695
Rokim. (2017). Konsep Pendidikan Akal Dalam Perspektif Hamka. PANCAWAHANA: Jurnal Studi Islam, 12(2), 50.
Rusdianto. (2015). Interaksi Neurosains Holistik Dalam Perspektif Pendidikan Dan Masyarakat Islam. Hunafa: Jurnal Studia Islamika, 12(1), 71–94.
Said, A., & Fadli, B. (2017). Konsep Pembelajaran Yang Terkandung Dalam Al-qur’an Surat An-Nahl Ayat 78 (Studi Komparasi Tafsir Al-Misbah Dan Tafsir Al-Maraghi). Al Ta’dib, 6(2), 174–196.
Setiawan, m arif, & Zainul, M. a. (2019). Urgensi Akal Menurut Al Qur’an Dan Implikasinya Dalam Mencapai Tujuan Pendidikan Islam M. Arif Setiawan, 1 Melvien Zainul Asyiqien 2 1. Jurnal Intelektual: Jurnal Pendidikan Dan Studi Keislaman, 9(1), 37.
Silvianetri. (2019). Interpersonal Skill Dalam Kajian Neurosains. ALFUAD JOURNAL, 3(1), 74.
Sriani. (2015). Urgenci Keseimbangan Iq, Eq, Sq Pendidik dalam Proses Manajemen Pembelajaran. Nur El-Islam, 02(01), 55–77.
Suyadi. (2012). Integrasi Pendidikan Islam Dan Neurosains Dan Implikasinya Bagi Pendidikan Dasar (PGMI). Al-Bidayah, 4(1), 111–130.
Suyadi. (2017). Pendidikan Islam Dan Neurosains. Prosiding Konferensi Nasional Ke- 6 Asosiasi Program Pascasarjana Perguruan Tinggi Muhammadiyah ‘Aisyiyah (APPPTMA), 6(September), 8–9.
Wathon, A. (2016). Neurosains dalam pendidikan. JURNAL LENTERA: Kajian Keagamaan, Keilmuan Dan Teknologi, 14(1), 284–294. https://www.neliti.com/publications/177272/neurosains-dalam-pendidikan
Widodo, H. W. (2019). Tafsir Ayat-Ayat Neurosains dan Ayat-Ayat Berakhiran Afalaa Ta’qiluun. Jurnal MUDARRISUNA, 9(1), 235.
Yanti, D. (2017). Konsep Akal dalam Perspektif Harun Nasution. Intelektualita, 6(1), 51. https://doi.org/10.19109/intelektualita.v6i1.1300
Yusuf, H. B. (2013). Akal Dalam Al-qur’an. Sulesana, 8(1), 75.
Zein, A. (2017). Tafsir Alquran Tentang Akal. Jurnal At-Tibyan, 2(2), 239.