Information and Communication Technology Competence of Islamic Education Teachers

  • Bagus Malik Alindra UIN Sunan Ampel Surabaya
  • Evi Fatimatur Rusydiyah Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya, Indonesia
  • Nita Yalina University of Leeds
Keywords: Competency, ICT, Islamic Education Teacher

Abstract

Abstract : Information and Communication Technology has played its  role in the educational process. It can be seen from the progress of the globalization era, teachers, especially Islamic Education teachers that must adapt and have ICT competencies that are in accordance with the needs of students in the learning process. Therefore, Islamic Education teachers must be able to develop their ICT competencies in the learning process, so that the learning process can run as expected in this era of globalization. This study used  a qualitative method using a questionnaire interview instrument. The informants used were five Islamic Education teachers in the subjects of fiqh, moral aqidah, Qur'an hadith, SKI and Arabic. Then, the object used was the Islamic educational institution at  MI Riyadlul Qori'in Ajung Jember. The results of this study were Islamic Education teachers at MI Riyadlul Qori'in that shown good ICT competencies from the four categories of ICT competencies.

Key words : Competency, ICT, Islamic Education teacher

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abadi, G. F. (2015). INOVASI PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM BERBASIS E-LEARNING. Tasyri’, 22(i), 127–138.
Anam, S. (2016). TINJAUAN FILOSOFIS TENTANG PENDIDIK “ Analisa Terhadap Pendidik dalam Pendidikan Islam .” MIYAH, XI(01), 1–18.
Arif, E. (2019). Kompetensi Komunikasi Guru Sekolah Menengah Atas Responsif Gender. Kafa’ah Journal, 9(1), 87–95.
Bakar, M. Y. A. (2015). Problematika Pendidikan Islam di Indonesia. DIRASAT, Jurnal Manajemen & Pendidikan Islam, 1(1), 2015.
Batubara, D. S. (2017). Kompetensi Teknologi Informasi dan Komunikasi Guru SD/MI (Potret, Faktor-faktor, dan Upaya Meningkatkannya). Muallimuna, 3(1), 48–65.
Budiman, A. (2017). Teknologi Pendidikan dan Dinamika Pendidikan Agama Islam. At-Ta’dib, 3, 179–188.
Budiman, H. (2017). PERAN TEKNOLOGI INFORMASI DAN KOMUNIKASI DALAM PENDIDIKAN. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 8(I), 31–43.
Budiyono, A. (2019). Ruang Lingkup Teknologi Pendidikan Agama Islam Di Era Industri. Attaqwa: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 15, 64–74.
Buto, Z. A. (2016). PENGEMBANGAN KOMPETENSI PROFESIONALISME GURU Islamic Education DI ACEH. MIQOT, XL(2), 370–389.
Dudung, A. (n.d.). KOMPETENSI PROFESIONAL GURU ( Suatu Studi Meta-Analysis Desertasi Pascasarjana UNJ ). JKKP: Jurnal Kesejahteraan Keluarga Dan Pendidikan, 05(01), 9–19.
Evi Fatimatur Rusydiyah, Eni Purwati, A. P. (2020). HOW TO USE DIGITAL LITERACY AS A LEARNING RESOURCE FOR TEACHER CANDIDATES IN INDONESIA. Cakrawala Pendidikan, 39(2), 305–318. https://doi.org/10.21831/cp.v39i2.30551
Ghoyatul Qoshwa, E. F. R. (2020). Profesionalisme Guru dalam Implementasi Teknologi di Madrasah Aliyah Bustanul Ulum Glagah Lamongan. Jurnal Tarbawi STAI Al-Fitrah, 9(1), 1–19.
Hamangku Alam Gumelaring Kodrat, E. F. R. (2020). PEMANFAATAN OPEN EDUCATION RESOURCES PADA MATA PELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DI SMA UNGGULAN BPPT AL-FATTAH LAMONGAN. TARBIYA ISLAMIA: Jurnal Pendidikan Dan Keislaman, 10(2), 11–22.
Huda, M. (2017). KOMPETENSI KEPRIBADIAN GURU DAN MOTIVASI BELAJAR SISWA ( Studi Korelasi pada Mata Pelajaran Islamic Education ). Jurnal Penelitian, 11(2), 237–266.
Hussin, N., Rasul, M. S., & Rauf, R. A. (2013). Penggunaan Laman Web Sebagai Transformasi Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Pendidikan Islam. The Online Journal of Islamic Education, 1(2), 58–73.
Jamun, Y. M. (2014). PELATIHAN KETERAMPILAN DASAR KOMPUTER DAN TEKNOLOGI INFORMASI BAGI PERANGKAT DESA PONG LENGOR, KECAMATAN RAHONG UTARA, KABUPATEN MANGGARAI. Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(2).
K., E. R. (2014). Pemanfaatan Internet Dan Dampaknya Pada Pelajar Sekolah Menengah Atas Di Surabaya. TOC: Libri-Net, 3(1), 407–420.
Kariadinata, R. (2003). DESAIN DAN PENGEMBANGAN PERANGKAT LUNAK (SOFTWARE) PEMBELAJARAN MATEMATIKA BERBASIS MULTIMEDIA. Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 56–73.
M. Yusuf Fajar, Onoy Rohaeni, Yurika Permanasari, Anneke Iswani A, K. M. (2017). PENINGKATAN KOMPETENSI TIK GURU SEBAGAI INOVASI PEMBELAJARAN DI ERA DIGITAL. Ethos (Jurnal Penelitian Dan Pengabdian Masyarakat), 5(2), 175–181.
Ma’rifataini, L. (2018). IMPLEMENTASI METODE PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM. Edukasi: Jurnal Penelitian Agama Dan Keagamaan, 16(1), 110–123.
Maria Ulfah, Andi Sri Irtawaty, Hadiyanto, Ali Abrar, E. S. (2017). PENINGKATAN KOMPETENSI GURU DENGAN PEMANFAATAN ICT MELALUI APLIKASI PROTEUS DI SMK SETIA BUDI BALIKPAPAN. Jurnal Pengabdian Masyarakat: ADIMAS, 25–32.
Myori, D. E., Hidayat, R., Eliza, F., & Fadli, R. (2019). Peningkatan Kompetensi Guru dalam Penguasaan Teknologi Informasi dan Komunikasi melalui Pelatihan Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android. JTEV (Jurnal Teknik Elektro Dan Vokasional), 5(2), 102–109.
Nor Arinah Mohamed Zemudin, M. A. M. S. (2017). MUDAH GUNA DAN KEBERGUNAAN LAMAN WEB UNIVERSITI DALAM KALANGAN PELAJAR ANTARABANGSA. Journal of Social Sciences and Humanities, 12(1), 1–12.
Nugrahani, F. (2014). Metode Penelitian Kualitatif.
Nurdin, A. (2016). INOVASI PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DI ERA INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGY. Tadris, 11(1), 49–64.
Purnomo Hadi Susilo, M. G. R. (2018). PENINGKATAN KOMPETENSI TIK GURU SEBAGAI INOVASI PEMBELAJARAN DI ERA DIGITAL. Seminar Nasional Sistem Informasi, 1487–1494.
Rahmawati, A., & Nartani, C. I. (2012). KOMPETENSI SOSIAL GURU DALAM B ERKOMUNIKASI PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA DI SD NEGERI REJOWINANGUN 3 KOTAGEDE YOGYAKARTA. Triharyu: Jurnal Pendidikan Ke-SD-An, 4(3), 388–392.
Rivalina, R. (2014). KOMPETENSI TEKNOLOGI INFORMASI DAN KOMUNIKASI GURU DALAM PENINGKATAN KUALITAS PEMBELAJARAN. Jurnal Teknodik, 18(4), 165–176.
Rusydiyah, E. F. (2019). Teknologi Pembelajaran (S. S. Astari Yasmuning Dyah (ed.); 1st ed.). UIN SUNAN AMPEL PRESS.
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D (19th ed.). Alfabeta.
Sulistyanto, H. (2017). PAKOM PELATIHAN PENGOPERASIAN KOMPUTER BAGI PERANGKAT DESA DI KECAMATAN GONDANGREJO KABUPATEN KARANGANYAR. Warta LPM, 20(2), 111–119.
Sum, Theresia Alviani, E. G. M. T. (2020). Kompetensi Pedagogik Guru PAUD dalam Perencanaan dan Pelaksanaan Pembelajaran. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 543–550. https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i2.287
Tiharita, R. (2018). OPTIMALISASI PEMANFAATAN MEDIA INTERNET DALAM PEMBELAJARAN MELALUI BLENDED LEARNING. Jurnal Kajian Pendidikan Ekonomi Dan Ilmu Ekonomi, II(1), 24–31.
Wahidin, U. (2018). IMPLEMENTASI LITERASI MEDIA DALAM PROSES PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DAN BUDI PEKERTI. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 7(2), 229–244.
Welia. (2016). PELAKSANAAN PENINGKATAN KOMPETENSI GURU RUMPUN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM ( Islamic Education ) DI MAN 2 KOTA BENGKULU. Al-Bahtsu, 1(2), 287.
Yusrizal, Intan Safi’ah, N. (2017). KOMPETENSI GURU DALAM MEMANFAATKAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS TEKNOLOGI INFORMASI DAN KOMUNIKASI (TIK) DI SD NEGERI 16 BANDA ACEH. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(2), 126–134.
Published
2022-04-15
How to Cite
Malik Alindra, B., Evi Fatimatur Rusydiyah, & Nita Yalina. (2022). Information and Communication Technology Competence of Islamic Education Teachers . Jurnal Pendidikan Islam Indonesia, 6(2), 97-109. https://doi.org/10.35316/jpii.v6i2.328
Section
Articles
Abstract viewed = 222 times
PDF downloaded = 198 times