Pengembangan Model Pembelajaran Kooperatif dengan Metode Market Share Knowledge

  • Ahmat Taufik Universitas Ibrahimy
  • Wawan Juandi Universitas Ibrahimy
Keywords: pengembangan, model, market share knowledge

Abstract

Learning model conducted by the teacher to implement this MaSaKo method by using cooperative learning model which includes the preparation of the syllabus and Learning Implementation Plan (RPP) in accordance with the steps of Cooperative Learning MaSaKo Method. Therefore planning is very necessary and influences the learning process so that it becomes directed and runs in accordance with the expected goals of making students active learning so that learning outcomes can be like. The development of the application of cooperative learning model is produce the Market Share Knowledge (MaSaKo) method, this method as a whole can increase student activity and support the achievement of the learning objectives of Islamic Religious Education. Besides that, it can also be seen that cooperative learning model is also able to improve critical and analytical thinking skills.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdul, M. (2007). Perencanan Pembelajaran. Bandung,: PT. Remaja Rosdakarya.
Agus, S, cooperatif learning teori dan aplikasi pakem, (Yogyakarta: Pustaka Pelajar)
Ahmad, T. 1988) Ilmu Pendidikan Dalam Perspektif Islam, (Bandung: Pustaka Al Husna)
Ahmadi, L. K. (2014). Pengembangan dan model Pembelajaran Tematik Integratif, cet.I, Jakarta: Prestasi Pustaka Publisher.
Al-Abrasyi, M. A. 1970, Dasar-Dasar Pokok Pendidikan Islam, Penerjemah: H. Bustami. Jakarta: Bulan Bintang.
Aris, S. (2013) “68 Model Pembelajaran Inovatif Dalam Kurikulum 2013 “, Arruzmedia.
Bahan Ajar Pandang Dengar Seperti Vidio, Compact Disk, Film. Bahan Ajar Interaktif Seperti Compack Disk Interaktif.10
Benjamin, S. B. (2003). sebagaimana dikutip oleh Suharsimi Arikunto, Da sar-dasarEvaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Daradjat, Z. (1970). Pendidikan Agama Islam Dalam Pembinaan Mental. Jakarta: Bulan Bintang.
Dede, R. (2002). Paradigma Pendidikan Demokratis. Yogyakarta: CTSD.
Departemen Pendidikan Nasional, 2002, Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.
Mulyasa, E. (2005). Implementasi Kurikulum 2004 Panduan Pembelajaran KBK. Bandung: Rosdakarya.
Hamdayama, J. (2014). Model Pembelajaran Kreatif Dan Berkarakter. Bogor: Ghalia Indonesia.
Hari, S. (2004). implementasi kurikulum berbasis kompetensi (KBK) (Bandung: cipta Cekas Grafika)
Hariyanto & Suyono. (2000). Belajar dan Pembelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Hartono. (2012). Pengembangan Bahan Ajar Pendidikan Agama Islam Berbasis Pembelajaran Tematik Pada Siswa Kelas III Madrasah Ibtidaiyah, (M.Pd.I, UIN Maliki Malang)
Hisyam, Z. dkk. (2002). Desain Pembelajaran. Yogyakarta: CTSD.
Hobri, (2008). Model-model Pembelajaran Inovatif. Jember: Center For Society Studies (CSS), Pesona surya Milenia.
Http://Akhmadsudrajat.Wordpress.Com/2016/07/02/Download-Pengembangan-Bahan-Ajar
Irwanto. (1997), Psikologi Umum. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.
Isjoni, (2011). Cooperative learning. Bandung: Alfabeta.
Kholiq, A. (2001). Pendekatan Penghayatan Dalam Pendidikan Islam, (Telaah Aksiologi Model Etika Immanuel Kant) Dalam Buku Paradigm Pendidikan Agama Islam. Yogyakarta: Fakultas Tarbiyah Iain Walisongo Semarang Bekerja Sama Dengan Pustaka Pelajar.
Ki Supriyoko. (2007). Konfigurasi Pendidikan Nasional. Yogjakarta: Pustaka Fahima.
Langgulung, H. (1988). Pendidikan Islam Menghadapi Abad Ke-21. Jakarta: Pustaka Al Husna.
M. Basyiruddin, U. (2002). Metodologi Pemebelajaran Agama Islam. Jakarta: Ciputat Press.
Mel, S. (2006). Market Share Knowledge. Bandung: Nusamedia.
Miles & Huberman, Penelitian Kualitatif. Bandung: Pustaka Setia.
Mimin, H. (2007). Model dan Tehnik Penilaian pada Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta: Gaung Persada Press.
Muhaimin, Modul Wawasan Tentang Pengembangan Bahan Ajar. Bab V. Malang: LKP2-I, 01.07.2016:25
Muhaimin. Modul Wawasan Tentang Pengembangan Bahan Ajar. Bab V. Malang: LKP2-I, 01.07.2016:25
Mulyasa, (2002). Kurikulum Berbabasis Kompetensi. Konsep Karakteristik dan Implementasi. Bandung: Remaja Rosda karya.
Nana, S. (2000) Dasar-dasar Proses Belajar Mengajar. CV. Bandung: Sinar Baru Algensindo Cet. V.
Nana, S. (2006). Penilaian Hasil Proses Belajar-Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Ngalim, P. (2002). Psikologi Pendidikan. Bandung: Remaja Rosda karya.
Nur, M, (2000). Strategi-Strategi Belajar. Surabaya: Universitas Negeri Surabaya, University Press.
Poerwadarminta WJS, Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.
Prastowo, A. (2013) Panduan kreatif membuat Bahan Ajar Inovatif; Menciptakan Metode Pembelajaran yang menarik dan menyenangkan, cet. V. Jogjakarta: Diva Press.
Sanjaya. H. W. (2013). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Prenadamedia Group. Cet: keX.
Setyaningrum, Y. (2013) Desain Pembelajaran; Berbasis Pencapaian Kompetensi, Panduan Merancang pembelajaran untuk mendukung Implementasi Kurikulum 2013, Cet. I. Jakarta: Prestasi Pustaka Publisher.
Siregar, E. Dkk, (2010). Teori Belajar Dan Pembalajaran. Bogor: Ghalia Indonesia.
Slavin, R. E. (2005) . Cooperative Learning: theory, research and practice (N. Yusron. Terjemahan). London: Allymand Bacon. Buku asli diterbitkan tahun.
Soebahar, H. (2009). Matrik Pendidikan Islam. Yogyakarta: Pustaka Marwa
Sugiono, (2015). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Suyono, (2015). Belajar dan pembelajaran : Teori dan konsep dasar. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Syaiful, B. D. (1994). Prestasi Belajar dan Kompetensi Guru. Surabaya: Usaha Nasional.
Trianto, (2009). Mendesan model Pembelajaran Inovatif‐progresif. Jakarta: Kencana.
Uang, Y. (2018). Menakar Eksistensi Guru: Antara Konsep dan Realita dalam Standar Proses Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Islam Indonesia, 2(2), 237–245. Retrieved from http://ojs.pps-ibrahimy.ac.id/index.php/jpii/article/view/87
Undang-Undang Sisdiknas No. 20 Tahun 2003
Sanjaya, W. (2006). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenada Media.
Published
2018-10-02
How to Cite
Taufik, A., & Juandi , W. (2018). Pengembangan Model Pembelajaran Kooperatif dengan Metode Market Share Knowledge. Jurnal Pendidikan Islam Indonesia, 3(1), 55-63. https://doi.org/10.35316/jpii.v3i1.87