Implementasi Metode ODOA (One Day One Ayat) dalam Meningkatkan Kemampuan Menghafal al-Quran
Abstract
Education has an important role in human life, without presence of human education will not develop properly. Implementation of education of children should be started early, especially religious education, because it will make strength of religion obtained. The duties of parents, teachers, and community is how guide of religion including in it teaches the al-Quran is still done, meaning that religious education should not be allowed to disappear. In order to maintain purity of Qur'an, in addition to do it by reading and understanding it, we also try to memorize it. At basic thought mentioned it, then formulated a focus on this research is planned memorizing activities of the al-Quran, the implementation of ODOA method (one day one ayat ) in improving the ability to memorize the al-Quran of students, and evaluation of memorizing activities of the al-Qur’an in Awar Awar NU Elementary School.
Downloads
References
Atsary (al), A. S. F. (2017). Al-Quran Effect. Yogyakarta: Sketsa.
Creswell, J. W. (2015). Research Design Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif, dan Mixed. Yogyakarta: Pustaka Belajar.
Departemen Agama RI. (2015). Al-Quran dan Terjemahnya, Bandung: PT. Mizan.
Indriyani, “Pembelajaran Tahfidzul Quran di SDIT Mutiara Insan dan SDIT Fatahillah Sukoharjo Tahun Pelajaran 2016/2017”, Publikasi Ilmiah, Surakarta: Universitas Muhammadiyah, 2016.
Ismawati, C. “Upaya Meningkatkan Daya Ingat Anak Melalui Metode One Day One Ayat pada Anak Kelompok B1 di TK Masyithoh Al Iman Bandung Jetis Pendowoharjo Sewon Bantul”, Skripsi. Universitas Negeri Yogyakarta, 2016.
Keswara, I. “Pengelolaan Pembelajaran Tahfidzul Quran (Menghafal Al-Quran) di Pondok Pesantren Al-Husain Magelang”, Jurnal Hanata Widya, Volume 6 nomor 2. UIN Yogyakarta, 2017.
Kountur, R. (2007). Metode Penelitian Untuk Penulisan Skripsi dan Tesis. Jakarta: Penerbit PPM.
Machmud, A. (2015). Kisah Penghafal Al-Quran. Jakarta: PT Elex Media Komputindo.
Mahfudin, A. “Implementasi Metode One Day Two Ayat pada Pembelajaran Tahfidz Quran di Pesantren Al-Burhan Semarang”, Naskah Publikasi. Surakarta: Universitas Muhammadiyah, 2014.
Mahmudah, “Komunikasi dan Pemikiran Hukum Islam: Analisis Pengaruh Hafalan Al-Quran terhadap Prestasi Belajar Siswa di MA Al-Amiriyyah Blokagung Banyuwangi”, Jurnal Pendidikan, Vol. 8 No. 1, 2016.
Nashr, Y. & Jum’ah, H. A. S. (2017). Panduan Mencetak Hafizh Kecil dalam 1000 Hari. (Terj.) Saiful Aziz. Surakarta: Qur’ani Press.
Patilima, H. (2013). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta.
Qaradhawi (al), Y. (2000). Bagaimana Berinteraksi dengan Al-Quran. (Terj.) Kathur Suhardi. Jakarta Timur: Pustaka Al-Kautsar.
Qattan (al), M. K. (2016). Studi Ilmu-Ilmu Qur’an, terj. Mudzakir AS. Bogor: Litera Antar Nusa.
Rosidi, I. (2008). Sukses Menulis Karya Ilmiah. Pasuruan: Pustaka Sidogiri.
Sanjaya. W. (2008). Perencanaan dan Desain Sistem Pembelajaran. Jakarta: Prenadamedia Group.
Staf Redaksi. (1993). Nasihat-Nasihat Quran 1 Akhlaq dan Perilaku. Jakarta: PT. Pustaka Litera Antar Nusa.
Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R & D. Bandung: Alfabeta.
Susanto, Ahmad. Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana, 2013.
Tim Pustaka Phoenix. Kamus Besar Bahasa Indonesia Edisi Baru. Jakarta: PT Media Pustaka Phoenix, 2010.
Tim Redaksi Majalah Nuris. (2016). Guru Digugu dan Ditiru. Jember.
Undang-undang R.I. Nomor 20 Tahun 2003 Tentang SISDIKNAS dan Peraturan Pemerintah R.I. Tahun 2013. Bandung: Citra Umbara, 2014.
Wahid, W. A. (2014). Cara Cepat Bisa Menghafal Al-Quran. Jogjakarta: Diva Press.
Wahyudi, R. & Wahidi, R. (2016). Sukses Menghafal Al-Quran Meski Sibuk Kuliah. Yogyakarta: Semesta Hikmah,.
Yayasan Nusantara Mengaji, “Mengenal Al-Quran Pojok”, dalam http://www.nusantaramengaji.com//menjadwal-khataman-alquran-dengan-alquran-pojok.